+31 (0)6 21244820
gv@cyclosportive.nl
Plaats je ketting voor op je binnenblad en achter op je grootste tandwiel (lichtste bergverzet). Het komt erg vaak voor dat de ketting tegen de voorderailleur komt. Slecht afgesteld. Niet goed voor de weerstand. Di2 derailleur? Google biedt hulp. Mechanische derailleur? Dat is niet altijd een heel makkelijk klusje.
Pak je trappers stevig vast en beweeg ze heen en weer. Speling? Dan werken ze niet optimaal meer. Heb je goedkope trapper, onder de 50,-? Koop nieuwe of knap ze zelf op. Dure trappers? Het loont om ze naar de fietsenmaker te brengen. Maak de afweging of zelf maken/vervangen opweegt tegen de kosten van de fietsenmaker
Lees ook: Onderhoud, met een schone fiets op reis
Derailleurwieltjes bepalen voor een belangrijk deel hoe soepel de ketting over de cassette loopt. Wanneer die versleten zijn, schakelt het niet lekker meer. Een tandje heeft normaal een trapezium vorm. Bij slijtage wordt dat een scherp puntje. De onderste wieltjes slijten vaak harder dan de bovenste.
Let op dat je altijd derailleurwieltjes koopt met zowel boven als onder kogellagers. Bij sommige 105 lagers wordt een busje gebruikt en geen lagers. Lagers lopen altijd soepeler.
Olie of wax? Het maakt niet heel veel uit, net wat beter bij jouw onderhoudsregime past. Gebruik bij een cyclo, granfondo of in de bergen de topversie van een merk. De betere olie en wax heeft tot wel twee keer minder rolweerstand. Bijvoorbeeld: Dymanic Slick Wax t.o.v. Speed Potion of Dry Lube t.o.v. Ultra Lube. De duurdere kunnen ook beter tegen enigszins natte omstandigheden.
Lees ook: 10 tips als je gaat fietsen in de bergen
Controleer of beide remblokjes tegelijk de remschijf raken als je je rem inknijpt. Niet? Ga naar de fietsenmaker en laat je zuigers reinigen. De kans op piepen is groter en de remblokken en schijven slijten niet gelijkmatig.
Dit is geen klusje voor beginners
In Nederland rijden de meeste mensen met gepolijste remmen. We remmen weinig en licht, hierdoor zijn je remmen op den duur niet meer goed ingeremd.
Wanneer je in de bergen komt (in thuis als je een viaduct afrijdt) zorg dan dat je in je eerste afdaling altijd eerst je remmen goed inremt. Slepend naar beneden en de piep is weg en je remkracht weer terug.
Hoe weet je nu of je remmen goed ingeremd zijn? Als je slipt als je remt, dan werken ze goed. Achter kun je dit prima uitproberen. Als je op het vlakke remt, zul je merken dat je achterwiel de eerste keer niet altijd blokkeert. Dan moet je de inremprocedure uitvoeren. Voor is blokkeren wat gevaarlijk. Je moet het gevoel hebben dat je snel stopt. Wanneer je remmen niet goed (meer) zijn ingeremd voelt het wat zompig en rol je verder door dan je zou verwachten.
Lees ook: Je gaat op fietsreis en neemt mee
MEER BLOGS
Sparrendaal 49
3452 LH Vleuten
E: gv@cyclosportive.nl
T: +31 (0)6-21244820