Ga je een Granfondo fietsen? Check dit!


Emil vd Wal • jan. 25, 2024

Leer van veel gemaakte fouten

We komen het best vaak tegen op onze reizen, fietsen die niet in topconditie verkeren. Zonde, want net als de trainingsuren die je moet maken om van jouw fietsreis een succes te maken, moet je ook aandacht besteden aan het onderhoud van de fiets. Het gaat om de belangrijke marginal gains. Één van onze mechaniekers heeft een aantal handige tips.
Marginal gain een

Plaats je ketting voor op je binnenblad en achter op je grootste tandwiel (lichtste bergverzet). Het komt erg vaak voor dat de ketting tegen de voorderailleur komt. Slecht afgesteld. Niet goed voor de weerstand. Di2 derailleur? Google biedt hulp. Mechanische derailleur? Dat is niet altijd een heel makkelijk klusje.

 

Marginal gain twee

Pak je trappers stevig vast en beweeg ze heen en weer. Speling? Dan werken ze niet optimaal meer. Heb je goedkope trapper, onder de 50,-? Koop nieuwe of knap ze zelf op. Dure trappers? Het loont om ze naar de fietsenmaker te brengen. Maak de afweging of zelf maken/vervangen opweegt tegen de kosten van de fietsenmaker


Lees ook: Onderhoud, met een schone fiets op reis

 

Marginal gain drie

Derailleurwieltjes bepalen voor een belangrijk deel hoe soepel de ketting over de cassette loopt. Wanneer die versleten zijn, schakelt het niet lekker meer. Een tandje heeft normaal een trapezium vorm. Bij slijtage wordt dat een scherp puntje. De onderste wieltjes slijten vaak harder dan de bovenste. 

Let op dat je altijd derailleurwieltjes koopt met zowel boven als onder kogellagers. Bij sommige 105 lagers wordt een busje gebruikt en geen lagers. Lagers lopen altijd soepeler.

 

Marginal gain vier

Olie of wax? Het maakt niet heel veel uit, net wat beter bij jouw onderhoudsregime past. Gebruik bij een cyclo, granfondo of in de bergen de topversie van een merk. De betere olie en wax heeft tot wel twee keer minder rolweerstand. Bijvoorbeeld: Dymanic Slick Wax t.o.v. Speed Potion of Dry Lube t.o.v. Ultra Lube. De duurdere kunnen ook beter tegen enigszins natte omstandigheden.


Lees ook: 10 tips als je gaat fietsen in de bergen

 

Remblokjes beide gelijk

Controleer of beide remblokjes tegelijk de remschijf raken als je je rem inknijpt. Niet? Ga naar de fietsenmaker en laat je zuigers reinigen. De kans op piepen is groter en de remblokken en schijven slijten niet gelijkmatig.

Dit is geen klusje voor beginners

 

Inremmen

In Nederland rijden de meeste mensen met gepolijste remmen. We remmen weinig en licht, hierdoor zijn je remmen op den duur niet meer goed ingeremd. 

Wanneer je in de bergen komt (in thuis als je een viaduct afrijdt) zorg dan dat je in je eerste afdaling altijd eerst je remmen goed inremt. Slepend naar beneden en de piep is weg en je remkracht weer terug.

 

Goed ingeremd?!

Hoe weet je nu of je remmen goed ingeremd zijn? Als je slipt als je remt, dan werken ze goed. Achter kun je dit prima uitproberen. Als je op het vlakke remt, zul je merken dat je achterwiel de eerste keer niet altijd blokkeert. Dan moet je de inremprocedure uitvoeren. Voor is blokkeren wat gevaarlijk. Je moet het gevoel hebben dat je snel stopt. Wanneer je remmen niet goed (meer) zijn ingeremd voelt het wat zompig en rol je verder door dan je zou verwachten.


Lees ook: Je gaat op fietsreis en neemt mee


MEER BLOGS

door Jeroen Hop 02 apr., 2024
Welke laatste voorbereidingen tref je?
door Jeroen Hop 02 apr., 2024
Wat heb je aan een sportmedische keuring?
door Gerrit Vermeulen 29 mrt., 2024
Maratona dles Dolomites is misschien  wel de populairste Granfondo van Europa!
door Gerrit Vermeulen 05 feb., 2024
Dalen moet leuk en niet eng zijn  !
door Gerrit Vermeulen 25 jan., 2024
Met deze 7 oefeningen vlieg jij straks!
door Gerrit Vermeulen 19 jan., 2024
Sneller bergop fietsen, dat wil toch iedereen?!
door Jeroen Hop 17 jan., 2024
Do’s en dont's eten en drinken
door Jeroen Hop 17 jan., 2024
Zo voorkom je dat je het te koud óf te warm krijgt
door Jeroen Hop 17 jan., 2024
Kofferstress? Wij helpen je! 
door Jelmer Broekstra - Dynamic 21 feb., 2023
Check jouw materiaal voorafgaand aan de reis!
Meer posts
Share by: